torsdag 27 november 2014

Inlagd sill eller inlagd strömming det är en fråga om geografi


För mig, som är född och uppvuxen i huvudstaden, kommer det alltid att vara strömming. Sill är för mig en inläggning gjord av saltsill, punkt.
Men för folket här nere i Småland/Blekinge kommer det alltid att vara sill, oavsett hur den är behandlad.
Oavsett om vi kallar det för strömming eller sill, inhandlades nästan 1 kg rensad fisk. Jag tog lärdom från i våras, när maken fiskade, så jag förvarade sillen i kylen över natten. Gissa om det var enkelt att dra av skinnet från filéerna sen :-)

Jag la filéerna i en bunke, rörde ihop en lag av 5 dl vatten, 1 dl ättikssprit och 1 msk flingsalt. Jag hällde lagen över fisken, täckte bunken med plastfolie och ställde i kylen över natten.


Jag hade redan innan bestämt mig för två olika inläggningar, en baserad på citron och en baserad på äpple (inspiration från helgens besök i Kivik).


Till citroninläggningen använde jag: ca 300 g filéer / 0,5 morot i tunna skivor / 0,5 finhackad rödlök / 0,5 purjolök i tunna skivor / 10 kryddpepparkorn / 2 msk finhackad dill / finrivet skal från 2 ekologiska citroner
Lag: saften från 2 ekologiska citroner / 2,5 dl strösocker / 2 dl vatten / 1-2 msk limesaft

Koka upp lagen och rör till sockret smält. Låt lagen kallna i vattenbad.
Varva fisk och resterade till inläggningen i en burk och häll den kalla lagen över. Låt stå minst ett dygn i kylskåp innan du tjuvsmakar.


Till äppelinläggningen använde jag: ca 300 g filéer / 0,5 finhackad rödlök / 0,5 finhackat äpple (med skal)
Lag: 2,5 dl vatten / 0,75 dl ättikssprit / 0,75 dl äppelcidervinäger / 3 dl strösocker / 6 vitpepparkorn / 6 kryddpepparkorn

Koka upp lagen och rör till sockret smält. Låt lagen kallna i vattenbad.
Varva fisk, äpple och rödlök i en burk och häll den kalla lagen över. Låt stå minst ett dygn i kylskåp innan du tjuvsmakar.

Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar