tisdag 9 april 2019

Sichuanbiff med bambuskott


Att gå in de utländska affärerna har sina fällor och lockelser. I Halmstad var vi in i en liten kinesisk/asiatisk matbuk. Jösses vilka häftiga råvaror, endast en bråkdel som jag visste vad det var och än mindre som jag känner till tillagning på.
Vi fick med oss bambuskott och en fisksås med lite kraftigare smak åt det rökiga hållet.
Bambuskotten fick vara ingrediensen som styrde, jag minns biff med bambuskott från de första kinarestaurangbesöken.
Vi serverade grytan med äggnudlar, men det går precis lika bra med ris.


Det här behövs till 4 portioner: 500 g strimlat ytterlår / 1 msk sichuanpeppar / 4 vitlöksklyftor / 5 cm ingefära / 50 g rotselleri / 0,5-1 dl kimchi / 20 cm purjolök /  0,5 röd paprika / bambuskott / neutral olja att fräsa i
Sås: 2 dl japansk soja / 0,5 dl mirin / 1 dl torr sherry / 0,5 dl fisksås / 1 msk vitvinsvinäger / 1 msk strösocker / 2 tsk tamarind

Börja med att blanda alla ingredienserna till såsen och ställ åt sidan.
Mortla sichuanpepparn till ett pulver, ställ åt sidan .
Skala och finhacka vitlök, ingefära och rotselleri.
Strimla kimchi.
Skär purjolöken i ringar, ca 1-1,5 cm tjocka. Skär paprika i bitar. Om du har bambuskott på burk ska de rinna av ordentligt. Har du som vi, fått tag i hela bambuskott skar de i 1 cm tjocka skivor.

Häll olja i en gryta, värm upp på medelhög värme. Fräs köttstrimlorna till de får fin färg.
Lägg ner de finhackade grönsakerna och sichuanpepparn, fortsätt fräsa till de får lite färg.
Häll ner såsen och smaksätt med kimchi. Låt grytan koka upp och sedan sjuda ca 20 minuter till köttet börjar bli mört.
Tillsätt purjolök och paprika, låt de koka med i grytan 10 minuter innan bambuskotten tillsätts. Låt fortsätta koka ytterligare 5 minuter.
Servera med äggnudlar eller ris.

söndag 7 april 2019

Dinkelscones


Inspirerad av förra helgens afternoon tea på Wapnö, fick det bli söndagsfrukost de luxe med dinkelscones.

Det här behövs till 6 st stora scones: 5 dl dineklmjöl / 0,5 dl råsocker / 3 tsk bakpulver / 75 g rumstempererat smör / 2 dl mjölk (4%)

Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smula ner mjölet och blanda in det väl. Häll till sist i mjölken och arbeta snabbt ihop till en kladdig deg.
Skeda upp degen i 6 st högar på bakplåtspappret.
Grädda sconsen 10-12 minuter till de är gyllene. Låt dem svalna en liten stund före servering.

torsdag 4 april 2019

Shishkebab


Ni vet vid det här laget att jag gärna experimenterar med både bakning och matlagning, testar nya kryddningar och smaker. Den här gången har Zeina Mourtada stått för inspirationen.
Vi grillade på kolgrill, men det går givetvis lika bra att grilla i ugnen.
Sju kryddor, kan antingen köpas i butik som saluför kryddor från mellanöstern eller så blandar du själv. Blandar du själv får du räkna med att få en hel del över, så ha en burk i beredskap ;-)

Det här behövs till sju kryddor: 2 tsk kardemummakärnor / 4 tsk hel vitpeppar / 3 msk hel svartpeppar / 2 tsk malen kanel / 1 tsk riven muskot / 2 tsk malen ingefära / 2 msk hel kryddnejlika

Lägg de hela kryddorna i en mortel och mortla dem fint, blanda sedan ner de malda kryddorna. Förvaras torrt, mörkt i burk med tätslutande lock.

Det här behövs till 5 kebabspett: 500 g fet lammfärs / 1 finhackad gul lök / 1 msk sju kryddor / 1 msk chilipulver / 2 tsk örtsalt / olivolja att ringla över

Till serveringen använde vi oss av den HÄR såsen, libabröd, picklad rödlök, tomater, sallad och lite gräddfil.

Blanda alla ingredienserna i en bunke och låt gärna färsen vila någon timme i kylskåp.
Dela färsen i fem lika delar och forma dem till hårda korvar.
Lägg korvarna i grillhalster och ringla olivolja över.
Grilla dem runt om ca 10-15 minuter.
Servera direkt.

söndag 31 mars 2019

Krämig champinjonsoppa


En hel vecka framför oss, varför inte planera in en soppdag? Champinjonsoppa är både snabblagat och mättande.

Det här behövs till 2 portioner: 0,5 gul lök / 1 grön spansk peppar / 2 vitlöksklyftor / 50 g rotselleri / 200 g champinjoner / 2 dl vispgrädde / 3 dl creme fraiche / 1 dl röd mjölk / 2 dl vitt vin / 2 grönsaksbuljongtärningar / 0,5 hönsbuljongtärning / salt och peppar / ca 50 g smör att fräsa i

Börja med att förbereda grönsakerna. Skala och finhacka både gul lök, vitlök och selleri. Kärna ur och finhacka pepparfrukten.
Borsta av champinjonerna och skär dem i skivor.

Smält smör i en kastrull, fräs de finhackade grönsakerna på medelhög värme till de får lite färg.
Lägg champinjonerna i en stekpanna (non-stick) och torrfräs dem, så att största delen av vätskan försvinner och de får lite färg. Häll ner champinjonerna i kastrullen.
Häll i grädde och creme fraiche och låt koka upp. Tillsätt sedan vin, mjölk och buljong. Smaka eventuellt av med salt och peppar. Låt soppan koka ihop på svag värme 15-20 minuter.

torsdag 28 mars 2019

Ungersk gulasch


Planerat utearbete i helgen? Då är det perfekt att planera in en gryta, den kräver lite förberedelser men sen sköter den sig själv på spisen. Lite ris och en kålsallad till, sen är man hemma!

Det här behövs för 4 portioner: 2 gula lökar / 6 vitlöksklyftor / 0,5 purjolök / 200 g rotselleri / 1 spansk peppar / 0,5 kg ytterlår / 1 dl tomatpuré / 0,5 - 0,75 l vatten / 2 köttbuljongtärningar / 2 msk svartpeppar / 1 msk flingsalt / 0,2 - 0,3 dl rödvin / 2 msk kummin / 1 grön paprika / 1 röd paprika / smör att fräsa i

Skala lök, vitlök och rotselleri. Halvera den gula löken och skiva den tunt. Grovhacka vitlöksklyftor och purjolök, finhacka rotselleri och spansk peppar. Skär ytterlåret i grytbitar.
Smält smör i en stekpanna på medelhög värme. Lägg i den skivade löken och sellerin, fräs till de får lite lätt färg, tillsätt vitlök, purjolök och spansk peppar. Låt grönsakerna bli glansiga och få lite färg. Lägg grönsakerna i en gryta. Fräs grytbitarna, lite i taget till de får färg. Lägg över i grytan.
Stöt kummin och lägg dem sedan i en torr stekpanna för att rostas. Häll kummin, salt  och peppar i grytan. Rör om och tillsätt sedan tomatpuré, vatten, buljongtärningar och rödvin. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt grytan småkoka till köttet blir mört.
Smaka av grytan och efterkrydda eventuellt.
Skär paprikan i lite större bitar. Lägg dem i torr stekpanna (non-stick) och stek dem till de får lite färg och börjar bli mjuka. Lägg ner dem i grytan och låt allt koka till paprikan får en mingod konsistens.
Servera med ris och gärna surkål eller en kålsallad.

tisdag 26 mars 2019

Filodegspaj med broccoli och ramslök


Paj är bland den bästa mat som finns, ät den varm eller kall. Ät den hemma, på picknick eller rent av i matlådan på jobbet. Olika tillbehör kan dressa upp pajen till en rejäl måltid.
Den här gången valde jag att gå den enkla vägen genom färdig filodeg som finns både fryst och färsk/konserverad. Själv föredrar jag den färska/konserverade.

Pajdeg: I pkt filodeg / 25 g smält smör

Äggstanning: 2 stora ägg / 1,5 dl laktosfri vispgrädde / 1 dl laktosfri mjölk / 2 tsk provencalska gröna kryddor / 0,5 tsk örtsalt

Fyllning: 1-2 broccoliblommor / 100 gr fetaost / 3 dl riven ost / oliver / ca 10 ramslöksblad

Veckla försiktigt upp filodegen, lägg den på en fuktig handduk och lägg en fuktig handduk över.
Pensla pajformen med smält smör. Ta ett filodegsblad och lägg ner i formen, tryck försiktigt ut den i formens alla veck. Pensla med smält smör, ta nästa filodegsblad och lägg ner i formen, tryck försiktigt ut den i formens alla veck. Pensla med smält smör. Fortsätt till pajskalet består av 10 lager.

Dela upp broccolin i små buketter och förkoka dem några minuter. Låt dem rinna av. Skär fetaosten i kuber och finhacka ramslöken.
Lägg den rivna osten i botten på pajen. Lägg övriga ingredienser ovanpå osten.
Vispa ihop äggstanningen och häll den över pajen.

Vik försiktigt deglagren över pajen.

Grädda pajen i ca 35 minuter, servera pajen ljummen gärna med en sallad till.

söndag 24 mars 2019

Kombucha


Vad är kombucha?
Kombucha kallas för volgasvamp/tesvamp men är egentligen en symbiotisk kultur. Kombuchasvampen är geléliknande och genomskinlig, och påminner om en slemmig manet. 
Genom att fermentera kombucha med en blandning av avsvalnat te och socker framställer man en syrlig, lätt kolsyrad dryck. Drycken är fylld av nyttiga ämnen, enzymer, vitaminer, mineraler, hälsosamma bakterier och jäst. 
De hälsobringande egenskaperna, och de positiva effekterna av kombucha tillskrivs förekomsten av ättiksyra, probiotikabakterier, mineraler och enzymer. Kombucha har en avgiftande och renande effekt på kroppen, samtidigt som den förbättrar matsmältningen.


Vi var två som delade på ett startpaket som jag beställde på nätet från Forsnäs Hemman. Varje sats tar ca 10 dagar och nu har vi faktiskt blivit självförsörjande och från och med nu står alltid flaskor i kylen.


Det viktigaste du behöver är en startsats, en scooby, ekologiskt lösviktste, socker och tålamod.
Startsatsen gav 10 dl färdig kombucha, men jag återanvände 6 av dem till att starta nästa sats på tre liter.
Jag har för avsikt att alltid ha min fina fem-liters burk på jäsning för en jämn tillgång på drickfärdig kombucha.