torsdag 12 januari 2023

Krustader


Krustader är så 60- och 70-tal, jag förknippar krustader med kantarellstuvning serverade, företrädesvis, på kräftskiva eller till nyår.
Jag har länge, länge, letat efter ett krustadjärn, men de har varit så förbaskat dyra och säljs främst i utlandet. Men sedan designade Catarina König (ni vet Sveriges Mästerkock 2016) ett krustadjärn med bra tyngd, då var det bara att slå till.
Jag är alltså nybliven krustadjärnsägare och kan göra hur många krustader jag vill :-)

Krustader är lite som struvor och jag har gjort några försök, men lyckas väl så där än så länge. Det bildas gärna små hål i botten. Men så länge fyllningen är hyfsat fast läcker de inte i alla fall.


Det här behövs för 15-20 st: 15 g smör / 1,5 dl vatten / 1,75 dl vetemjöl / 1 tsk salt / 0,5 msk socker / 1 äggula 
Neutral olja att fritera i (jag köper Icas frityrolja)


Gör så här:
Smält smöret och dra sedan bort det från värmen.
Mät upp kallt vatten i en bunke och tillsätt mjölet. Rör till en slät smet med en handvisp.
Tillsätt salt, socker och äggula. Ha till sist i det smälta smöret och rör slätt. Låt stå för att dra ca 15 min, gärna längre innan krustaderna friteras.
Häll sedan över smeten i en mindre skål med höga kanter så att krustadjärnet kan doppas ned djupt.
Värm upp oljan till 185-190 grader
Värm upp krustadjärnet i den heta oljan 4-5 minuter innan den första krustaden görs.
Fritera krustaderna en efter en tills blir gyllene och fina på båda in- och utsida. De skall inte vara för ljusa i färgen, men heller inte för mörka.
Lägg de färdiga krustaderna på ett fat med hushållspapper i botten så överflödigt fett sugs upp. 
Ställ dem torrt fram till fyllning. Efter fyllning ska de helst serveras omgående.

Vi fyller gärna våra krustader med lite hemgjord Skagenröra eller kantarellstuvning.

1 kommentar:

  1. Jag blir så imponerad och någonstans i mitt minne så har jag sett ett sådant järn. Måste ner och kolla hos mamma. Vi båda här hemma älskar krustader så vi får se. Kraaaam pia

    SvaraRadera