fredag 27 maj 2016

Choco cupcake, peanutbutter frosting


Jag var bara så himla sugen på choklad, jag bläddrade igenom en hel bunt recept innan jag insåg att det gällde att kombinera ihop några redan befintliga.
Älskar man choklad och jordnötssmör är det här en perfekt godbit. Lite mäktig dock :o


Det här behövs för 12 st: 3 stora ekologiska ägg / 2,5 dl strösocker / 1 msk vaniljsocker / 50 g laktosfritt smör / 1 dl laktosfri gräddfil / 3,5 dl vetemjöl / 2 tsk bakpulver / 4 msk kakao / 1 krm havssalt / 100 g Marabou mörk choklad.

Frosting: 1 dl ekologiskt crunchy jordnötssmör / 3 dl florsocker / 4 msk kakao / 150 g laktosfri creme cheese

Ställ ut 12 muffins-/cupcakeformar på en plåt. Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna, blanda ner gräddfilen. Blanda mjöl, bakpulver och kakao. Smält chokladen.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker fluffigt.  Rör ner smör-/gräddfilsblandningen. Sikta ner de torra ingredienserna och blanda ner med stora luftiga tag. Rör till sist ner den smälta chokladen.

Fördela smeten i de 12 formarna. Grädda dem mitt i ugnen ca 18 minuter. Ställ dem på galler att svalna.

Blanda alla inredienserna till frostingen och bred ut den på avsvalnad cupecake.

1 kommentar:

  1. Wooow, gud det vattnas i munnen på mig. Nötter och choklad är ju bara sååå gott. vackert upplägg också. Kraaam Pia

    SvaraRadera