söndag 7 september 2014

Räkpaj


En paj som påminner om min tonårstid, min bästa vän från skolan bjöd ofta på den här pajen när vi träffades. När jag och maken gifte oss, fanns givetvis den här pajen med på buffébordet. Jag tycker den är lika god idag som jag tyckte då, dessutom går den lika bra att äta ljummen på en picknick.

För 6-8 portioner behövs: 1 kg räkor med skal / 2 hårdkokta ägg / ca 10 cm purjolök / 25 g smör / knappt 1 dl vetemjöl / 3 dl mjölk (3%) / 1 dl vispgrädde / 1 fiskbuljongtärning /  0,5 dl torrt vitt vin / 1 tsk vit balsamvinäger / 2 msk finhackad dill / 1 tsk torkad dragon / 1 krm cayennepeppar / 2 ägg
Pajdeg: 150 g smör / 3 dl vetemjöl / 1 msk kallt vatten / 1 msk chimi churry (torkad krydda)


Arbeta snabbt ihop pajdegen och tryck ut den i en pajform, även upp på kanterna. Ställ formen i kylskåp.
Skala räkorna. Skala de hårdkokta äggen och hacka dem.
Sätt ugnen på 200 grader.
Finhacka purjolöken. Smält smöret i en kastrull, häll i purjolöken och låt den svettas utan att ta färg. Häll i vetemjölet och rör om. Rör ut mjölet med mjölk och grädde, rör till en jämn stuvning. Låt koka upp, smaksätt med buljongtärning, vin, vinäger, dill, dragon och cayennepeppar. Låt stuvningen sjuda ca 5 minuter, rör dåd och då så att det inte bränns i botten.
Lyft kastrullen från värmen, vänd ner räkor och hackade ägg. Knäck ner de råa äggen ett i taget och rör till en jämn smet.
Häll smeten i pajformen och grädda pajen mitt i ugnen ca 40 minuter. Ta ut pajen och låt den stå en kvart före servering.
Servera med en grönsallad. Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar