onsdag 7 maj 2014

Maskrossirap


Antingen älskar man dem eller så hatar man dem, ingen trädgårdsägare är neutral. Jag kan lova att solen lyser i vår trädgård - även när den inte skiner :o
Eftersom jag nu gett mig in på att "äta" ogräs var jag bara tvungen att testa även maskrosor ;-)
Resultatet blev några burkar med maskrossirap som jag tänker använda i brödbak och salladsdressing istället för honung, jag kommer säkert på fler användningsområden. Har nog ett vinnande koncept här för maskrosorna lär inte ta slut i första taget.


Det här behövs till 3 burkar maskrossirap: 5-6 dl maskrosblommor (bara det gula) / 2 ekologiska citroner / vatten så att det täcker / dubbla mängden strösocker som avsilad vätska (jag fick ca 6 dl vätska och tog 12 dl socker)

Plocka ca 2-3 liter maskrosblommor (använd plasthandskar). Rensa blommorna, endast det gula ska användas!! Lägg de gula kronbladen i en kastrull tillsammans med klyftade citroner, slå på vatten så att det täcker.
Koka upp och låt koka ytterligare 20 minuter under lock. Häll saften genom en silduk, mät upp vätskan och häll i en kastrull. Ta dubbelt så mycket socker som vätska och låt saften koka upp. Låt koka ca 1-1,5 timme på medelvärme under lock till det blir en sirapsaktig konsistens (något lösare).
Häll upp sirapen på varma burkar och förslut.
Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar