onsdag 13 juni 2018

Knäckig rabarberpaj


Kan det bli för mycket paj? Inte om ni frågar mig i alla fall ;-)
Här är det mosiga rabarber i botten med underbart segt-knäckigt täcke. En sån där perfekt paj att impa på kollegorna med vid fredagsfikat ;-) Skrädmjölet går att ersätta med vetemjöl, men då blir inte smaken lika fyllig och nötig.

Till en paj behövs: 5-6 rabarberstjälkar / 1 msk potatismjöl / 2 msk vaniljsocker / 150 g smör / 2 dl havregryn / 2 dl skrädmjöl / 2 dl råsocker / 0,5 tsk bakpulver / 0,5 dl vispgrädde / 0,5 dl sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i mindre bitar, lägg dem i en pajform. Sikta över potatismjöl ochvaniljsocker.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret i en kastrull, rör ner grädde och sirap. Häll till sist ner de torra ingredienserna i kastrullen och rör om ordentligt. Bred ut smeten över rabarbern. Grädda pajen i ca 45 minuter till den får fin färg.
Servera pajen avsvalnad med vaniljsås eller vispad grädde.

torsdag 24 maj 2018

Skrädmjölspaj med trädgårdens grönsaker


Paj, paj, paj. Ofta äter vi paj, det är snabblagat, det blir rester som funkar som lunch och den går att fylla med nästan vad som helst.
Den här gången har jag testat med skrädmjöl i pajdegen för att få till den där lite rostade, nötiga smaken. I fyllningen är det nyskördad sparris, spenat och ramslök från trädgården

Till 4-6 portioner behövs:

Pajdeg: 3 dl skrädmjöl (rostat havremjöl) / 150 g kallt laktosfritt smör / 1 tsk medelhavssalt /  1 msk vita sesamfrö / 1 msk svarta sesamfrö / 1 tsk chiliflakes / 2 tsk fines herbes / 1 msk kallt vatten

Fyllning: 100 g förvälld sparris / 10-15 blad ramslök / / 6 inlagda torkade tomater / 1 knippe sparris / 1 dl lagrad riven ost / 3 ekologiska ägg / 2,5 dl laktosfri mjölk (3%) / 1 tsk fines herbes / 1 tsk örtsalt / smör att fräsa i

Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg ingredienserna till pajdegen i en matberedare, kör snabbt ihop till en jämn deg. Tryck ut degen i en pajform (gärna med löstagbar botten) även upp på kanterna, ställ den pajformen kallt ca 20 minuter.
Nagga pajskalet i botten och förgrädda ca 12 minuter, klä gärna in kanterna i aluminiumfolie så sjunker de inte ner så mycket.

Grovhacka spenat och ramslök. Smält smör i en stekpanna, fräs några minuter utan att det tar färg. Ta stekpannan från värmen.

Lägg den rivna osten i botten på det förgräddade pajskalet, fyll på med blandningen från stekpannan. Grovhacka tomaterna och skär sparrisen i bitar. Lägg ovanpå spenatblandningen.
Vispa samman ägg och mjölk, smaksätt vitlökspeppar. Häll äggstanningen över pajen och grädda slutligen i ca 30-35 minuter till pajen har stannat och fått fin färg.
Låt pajen vila ca 5-10 minuter före servering.

Om pajen ska ätas vid senare tillfälle låter du den kallna, tar den ur formen och delar upp den.
Smaklig spis ♥

söndag 13 maj 2018

Fasan i äppelcider- och calvadossås


Förra helgen lagade maken den absolut godaste fasan jag ätit. Den serverades med äppelcider- och calvadossås samt kryddstekta äpplen.
Jag fixade en potatisgratäng till, som vanligt smaksatt med säsongens kryddor (salvia och ramslök).

Fasanen med tillbehör tog sina modiga tre timmar att laga till och tyvärr kan jag inte dela med mig av receptet då vi tagit det ur en av Karin Franssons böcker, Fågel fisk och grönt. Dessvärre verkar boken vara slut på förlaget, men går säkert att hitta begagnad.
Jag vet, att ni vet, att både maken och jag har en crush på just Karin Fransson och hennes sätt att hantera smaksättningar. Just av det skälet testade vi rätten, trots de för oss lite ovanliga kryddorna.

Det krävs en hel fasan eftersom skrovet används till såsen.
Huvuddragen i såsen är dels en äppelsirap kokt på äppelmust och såsocker, smaksatt med kanel, kardemumma och stjärnanis.
Sen är det givetvis de vanlig rotfrukterna som ska brynas tillsammans med skrovet, sen smaksätts det med äpple, timjan, libbsticka, enbär, kanel, kryddnejlikor, lagerblad, vaniljstång, kycklingfond, calvados och torr äppelcider. När fonden kokat i ca 30-40 minuter silas den av och kokas sedan ihop med vispgrädde och smaksätts till sist med äppelsirap.
Äpplena är kryddade med kanel, stjärnanis, kardemumma, smör och äppelsirap.

fredag 11 maj 2018

Banana coffee smoothie


När fredagen kommer, en normal arbetsvecka, är jag oftast helt urlakad när jag svimmar hemma på eftermiddagen runt två.

Eftersom jag varken dricker te eller kaffe på min arbetsplats, får jag väl lite koffeinbrist ;-)
För att motverka min trötta fredagar har jag börjat med en kaffesmoothie som fredagslunch.

Det här behövs till ca 50 cl: 2 små ekologiska bananer (gärna övermogna) / 1,5 dl kallt starkt kaffe / 1 msk kakao / ca 2,5-3 dl iskall havredryck / 1 tsk agavesirap

Lägg/häll alla ingredienserna i en mixer och mixa ca 15-20 sekunder till en jämn dryck. Häll upp i glas och njut. Vill man ha den extra kall, och har en mixer som klarar av det, är det inte helt fel att tillsätta några isbitar innan mixningen.

onsdag 9 maj 2018

Pasta


Hemgjord pasta på ekologiska ägg och ekologiskt durumvete slår all köpt pasta, alla dagar i veckan.
Visst tar det en stund, men sen har du ju färdig deg i kylskåpet :-)
Jag har hittat ett grundrecept som är helt osvikligt, räcker till ca 6 portioner. Vi gör antingen peppardelle (som den första bilden), pastaplattor till lasagne (som den andra bilden) eller helt enkelt tagliatelle. Vill jag krångla till det gör jag fylld ravioli eller canelloni, men varför krångla till det när man kan hålla det enkelt. Enkelt och gott!

Det här behövs till pastadegen: 450 g durumvetemjöl / 4 hela ägg / 1 äggula / 1 tsk örtsalt / 1-2 msk vatten / 1 msk olivolja.

Jag lägger alla ingredienserna i min Kitchen Aid och blandar med en flatblandare. Men det går precis lika bra att blanda i en vanlig degbunke eller på bakbänken.
Lägg degen i platsfolie i kylskåpet och låt den vila minst 30 minuter.
Ta fram degen och kavla ut degen, lite i taget, på mjölat bakbord. Skär till plattor, peppardelle, eller tagliatelle.
Pastan kokas i saltat vatten ca 2-3 minuter. Lasagneplattorna kan mycket väl läggas okokta i lasagnen och låt plattorna koka i såsen.

måndag 7 maj 2018

Banana chocolate chip muffin


Här blir det ofta några ekologiska bananer liggande lite för länge, speciellt under golfsäsongen så bananer är baskosten under golftävlingar.
I bland händer det till och med att vi hittar bruna bananer i någons övernattningsväska ;-)

Till 12 muffins behövs: 150 g smör / 2 dl gräddfil / 2 ekologiska ägg / 1,5 dl strösocker / 1 msk vaniljsocker / 3 dl self rising vetemjöl / 1 dl kakao / 1 tsk bakpulver / 1 krm salt / 2 övermogna bananer / 200 g 40% choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Smällt smöret och tillsätt gräddfilen. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Rör ner det smälta smöret med gräddfilen.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt vänd ner det i smeten.
Skiva bananerna, grovhacka chokladen och vänd ner i smeten.
Fyll 12 st muffinsformar till 2/3.
Grädda mitt i ugnen ca 15-18 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.

torsdag 3 maj 2018

Halstrad tonfisk


Tonfisk är så himla gott och det var länge sedan vi åt det. Senast var när sonen lämnades av i Halmstad för höstterminsstarten :o Med andra ord nästan ett läsår sedan.
När Maken och jag var i Halmstad för några veckor sedan, passade vi på att köpa lite färsk tonfisk. Redan då var tanken att halstra den och servera den tillsammans med vår asiatiska sallad och svensk wasabi.


Till två portioner behövs 350-400 g tonfisk i kotlettform
Olja att pensla med, salt, svartpeppar och sesamfrön (blanda gärna vita och svarta)

Tänd grillen i god tid, för den ska bli het, riktigt het.

Pensla tonfisken runt om, doppa kanterna i sesamfrön. Strö salt och svartpeppar på kotlettytan.


När grillen är riktigt het, halstras tonfisken några minuter på vardera sida.
Låt tonfisken vila något innan den skärs upp i skivor.