torsdag 22 september 2016

Ananas med mandeltosca


 Lite retrovarning på den här efterrätten!

Vad kan gå fel med ananas av "super sweet" varianten och ett toscatäcke? Sött på sött liksom. Serverad ljummen med vispad grädde och svart te :-)


Det här behövs till 4 personer: 1 stor ananas / 100 g glukossirap / 100 g strösocker / 100 g laktosfritt smör / 1 dl laktosfri vispgrädde / 100 g skållad och grovhackad sötmandel

Skär av ändarna på ananasen och sedan skalet. Skär den i åtta skivor och ta ut mitten med en äppelurkärnare eller en kniv.
Lägg ananasringarna i en pajform.

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda glukossirap, socker, smör och grädde i en tjockbottnad kastrull. Låt sakta koka upp under omrörning, fortsätt sedan koka och röra om till toscan når 116 grader. Rör ner mandeln och bred ut smeten på ananasringarna.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Låt dem svalna något och servera sedan med vispad grädde.

torsdag 15 september 2016

Sockerkaka med äpple, kardemumma, kanel och en hint ingefära


Jag fortsätter att testa den nya bakformen från Nordic Ware. Eftersom den är så pass mycket större än alla mina andra formar, måste ju alla recept göras om och anpassas.

Den här gången blev jag sugen på äpplen och smaksatte en sockerkaka med kardemumma, kanel och en liten hint ingefära innan jag stoppade ner en äppelklyfta i varje "vinge".

Det här behövs för en form på 2,6 liter: 5 dl strösocker / 200 g rumsvarmt smör / 4 ekologiska ägg / 9 dl vetemjöl / 3 tsk bakpulver / 2 msk mortlad kardemumma / 1 msk malen kanel / 1,5 tsk malen ingefära / 3,5 dl mjölk / 1,5-2 stora äpplen / pärlsocker att strö ovanpå
Rumsvarmt smör och polenta till formen

Sätt ugnen på 175 grader.
Pensla formen ordentligt med det mjuka smöret och "mjöla" noga med polenta.
Blanda vetemjöl, kryddor och bakpulver i en bunke.
Vispa smör och socker vitt och poröst. Tillsätt äggen ett i taget. Tillsätt omväxlande de torra produkterna och mjölken till det är en jämn smet.
Skeda upp smeten i den smorda formen, dunka formen mot ett hårt underlag för att få ut eventuella luftbubblor.
Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Stick ner en klyfta i varje "vinge" på formen. Avsluta med att strö lite pärlsocker ovanpå.
Sätt formen mitt i ugnen och grädda kakan ca 70 minuter. Känn efter med en sticka, som ska vara torr.
Låt kakan vila 10 minuter. Stjälp upp kakan och låt den kallna under formen.
Smaklig spis.

tisdag 13 september 2016

Tomatsoppa med äpple och chili


Jag hade lika gärna kunnat döpt soppan till skördesoppa, det är ju hög tid att skörda både tomater och äpplen i trädgården :-)

Jag har använt habanerochili i soppan, som kräver lite försiktighet vid dosering då den kan vara väldigt het. Givetvis går habneron att byta ut mot mildare chili eller tas bort helt, men då blir det en helt annan soppa. Det lilla stinget är det som lyfter den till nya höjder.

Det här behövs för 2 portioner: 6 stora tomater / 1 äpple / 1 gul lök / 2 vitlöksklyftor / 1 habanero /olivolja att fräsa i / 2 lagerblad / 2 buljongtärningar / 1 dl torrt vitt vin / ca 1 liter vatten / 1 kruka basilika / 1 nypa strösocker / svartpeppar från kvarn

Koka upp vatten i en kastrull. Skär ett litet snitt i tomaterna. Lägg tomaterna i det kokande vattnet och drag av kastrullen från värmen. Låt tomaterna ligga i vattnet till skalet spricker.
Finhacka lök och vitlök. Smaka på habaneron, används med försiktighet efter styrka.
Skala tomaterna, skalet ska inte användas. Dela tomaterna i bitar, om det är hårt vid stjälkfästet skär bort det. Skala äpplet och skär i bitar.
Häll olja i en kastrull, låt lök, vitlök och habanero (ta lite habanero-hack i taget) fräsa till det blir blankt. Lägg i tomat- och äppelbitar, häll i vin och vatten. Lägg i buljongtärningar och lagerblad. Låt soppan koka ca 15-20 minuter.
Mixa soppan slät, smaka av med socker och eventuellt mer habanero. Finhacka basilikan och rör ner precis innan servering.

Servera gärna soppan med lite ananassalsa till, recept finns HÄR. Smaklig spis

söndag 11 september 2016

Ingefärsshot


Morgonhutten har fått en helt annan innebörd ;-) Trots att den är isande kall, värmer den i munnen och man känner värmen hela vägen ner i magen. Jag älskar verkligen ingefära!

Ingefära är antiinflammatoriskt och kan ge god hjälp vid ledbesvär. Den hjälper till att minska smärta och svullnad i lederna. Ingefära har en avgiftande effekt. Den stimulerar kroppen att utsöndra galla vilket gör att fettet bryts ner samt sänker den onda kolesterolet. Den ökar kroppens blodcirkulation. Sist men inte minst är ingefära bra vid förkylningar. Den anses vara antibakteriell och stärker immunförsvaret på grund av den höga halten antioxidanter.

Jamen ni ser ju, det finns all anledning att älska ingefära :-) Ta 4-6 cl kall ingefärsshot varje morgon före frukost så blir apotekaren fattig.

Det här behövs till 1 liter: 200 g färsk ingefära / 1 liter vatten / 0,5 dl honung / 2 ekologiska citroner

Tvätta ingefäran och riv den med skal på grövsta sidan på rivjärnet. Lägg ingefäran i en kastrull och häll på vattnet. Värma upp vattnet till 60 grader och låt det hålla sig där 20 minuter.
Lyft av från plattan och låt svalna till ca 40 grader, tillsätt honung. Pressa citronerna och rör ner citronsaften.
Häll i en saftsil och sila av allt grovt. Häll på flaska.
Förvara flaskan i kylskåpet och den håller sig ungefär en månad, men så länge räcker den inte ;-)

fredag 9 september 2016

Yoghurtbröd med emmer och virvelmjöl


Även om jag tycker absolut bäst om surdegsbröd, måste även jag vika mig för tiden ibland. Då är det behändigt med bröd som har bikarbonat som jäsmedel. Det går snabbt att röra ihop degen, ingen jäsning utan bara att sätta in i ugnen. Enda kruxet är väl att brödet behöver vila över natten, men det kan man väl stå ut med, nybakat friskisbröd till frukost?

4 dl virvelmjöl (fullkornsdinkel) / 1 dl emmermjöl / 2 dl dinkelflingor / 1 dl linfrön / 1 dl solrosfrön / 1 dl pumpafrön / 2 tsk bikarbonat / 2 tsk medelhavssalt / 1 äpple / 0,5 dl honung / 4,5 dl krämig naturell laktosfri yoghurt

Blandade frön och flingor till dekoration.

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en avlång 1,5 litersform med bakplåtspapper..
Blanda alla torra ingredienser i en degbunke. Riv äpplet på grova sidan på rivjärnet och blanda tillsammans med honung och yoghurt, rör ner i de torra ingredienserna blanda ordentligt med en slickepott.

Häll upp smeten i formen och strö blandade frön och flingor ovanpå brödet, platta gärna in det lite.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 70 minuter.
Ta ur brödet ur formen och linda in i en brödduk och låt det vila på galler över natten.

Servera brödet i ca 1 cm tjocka skivor. Smaklig spis ♥

onsdag 7 september 2016

Cheesecake med färska bär


Cheesecake är nog en av de bästa tårtorna/desserterna att ha på lut hemma. Den klarar sig flera dagar i kylskåpet utan att bli saggig, om det nu blir något kvar ;-)
Den här varianten är med färska amerikanska blåbär och hallon, yummi!

Jag använder givetvis de laktosfria mejerialternativen i butiken :-)


Det här behövs för botten: 150 g brago kex / 150 g digestivekex / 150 g smör

Det här behövs för fyllningen: 600 g philadelphiaost / 2 dl creme fraiche / 1 dl strösocker / 1 dl maizenamjöl / 1 msk vaniljsocker / 3 ekologiska ägg / 1 dl vispgrädde / 250 g färska bär / 200 g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Mixa brago kex och digestivekex, häll i det smälta smöret och rör om.
Kläm ett bakplåtspapper i en bakform med löstagbar kant. Häll ner de smöriga smulorna i formen och tryck ut dem i ett jämt lager. Grädda botten mitt i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut formen och låt botten svalna.
Rör ost, creme fraiche, strösocker, vaniljsocker och maizenamjöl till en slät smet. Rör ner äggen ett i taget, tillsätt grädden och rör till sist ner bären.
Smält chokladen över vattenbad, ha ner den smälta chokladen under omrörning. Häll smeten över den avsvalnade botten.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 50 minuter. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar 30 minuter.
Ta ut den ur ugnen och låt svalna, ställ den sedan i kylskåp.

Serveras kylskåpskall. Smaklig spis

tisdag 30 augusti 2016

Glutenfri grönsakspaj med hetta


Det är alltid lika kul att testa något nytt i köket, den här gången var det dags att testa ett glutenfritt pajskal. Inte så att vi behöver glutenfri kost, men det kan vara bra att ha lite olika alternativ på lut om behovet dyker upp. Idén fick jag från Elle Mat & Vin, som jag prenumererar på.


Det här behövs till en paj ca 24-26 cm i diameter:
Pajdeg: 4 dl kokt kall quinoa / 2 dl mandelmjöl / 1 dl potatismjöl / 50 g smör / 1 ägg / 1 tsk örtkrydda / 1 msk av vardera vita och svarta sesamfrön
Fyllning: 10 grillade oliver / 4 röda jalapeno / 4 körsbärstomater / 6 st kronärtskockshjärtan / 2 dl riven lagrad ost / 2 ägg / 1 dl vispgrädde / 0,5 tsk örtkrydda

Sätt ugnen på grill. Dela jalapenofrukterna på mitten och lägg dem på plåt med snittytan neråt. Låt dem stå i ugnen till skalet från färg. Lägg dem direkt i en plastpåse och knyt till den. När de svalnat ska skalen, kärnor och kärnhus plockas bort. Strimla filéerna fint.

Sänk ugnstemperaturen till 200 grader, över- och undervärme.
Lägg ingredienserna till pajdegen i en matberedare och arbeta snabbt ihop till en deg. Eller så bearbetar du degen med en gaffel och sedan händerna.
Truck ut pajskalet i en pajform. Förgrädda ca 15 minuter.
Vispa ihop ägg, grädde och örtkrydda. Skiva tomaterna tunt. Skär kronärtskockshjärtanen i bitar
Ta ut pajformen från ugnen och låt svalna något. Lägg sedan osten ovanpå degen, lägg ut jalapenostrimlor, oliver, kronärtskocksbitar och till sist tomatskivorna. Häll över äggstanningen. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 45 minuter.
Smaklig spis.