måndag 24 april 2017

Dillolja


Dill är en helt fantastisk krydda och vi gör av med massor i vårt kök.
För det mesta är det ju bara de spröda bladen som kommer till användning, men vi har även hittat ett användningssätt för de lite hårdare kvistarna. Vi mixar dem tillsammans med olja, silar av "skrofset" och voila en underbar dillolja full av klorofyll :-)

Dillolja är perfekt att ringla över sallad, kokt potatis och givetvis fisk.

lördag 22 april 2017

Veckomatsedel


Efter ett par veckors påskledighet är det så dags igen, dags att planera maten för en ny vecka. Här kommer veckomatsedeln som inspiration och planeringshjälp av maten under veckan.

Ett klick på maträtten är en länk till receptet :-)

Måndag: Nässel- och kirskålspaj

Tisdag: Jordärtskockssoppa med ramslök

Onsdag: Ljummen linssallad

Torsdag: Ugnspannkaka med eller utan fläsk

Fredag: Räkpaj med sallad

Lördag: Fylld kycklingfilé i kapprock

Söndag: Grillbuffé

fredag 21 april 2017

Skållad råglimpa


Limpan påminner lite om Skogaholms gamla klassiker, men ändå inte. Den är saftig och smakrik tack vare skållningen och den långa jästiden.
Till det här receptet behövs både våg, termometer och gott om tid ;-)

Till fyra limpor behövs:
Skållning: 5 dl kokande vatten / 125 g krossad råg / 125 g siktat rågmjöl / 1 msk anis / 1 msk fänkål / 1 msk kummin
Deg: Skållningen / 2,5 dl vatten / 100 g jäst / 400 g bagerivetemjöl / 600-700 g manitoba cream / 150 g honung / 140 g mörk sirap / 25 g havssalt
Ägg och smält smör till pensling

Mortla kryddorna. Blanda mjölet och kryddorna till skållningen i en degblandare/degbunke. Häll över det kokande vattnet och rör om. Täck över och låt svalna.
Blanda ner vattnet, jästen, honungen, sirapen och bagerivetemjölet. Arbeta degen ca 10 minuter i maskin eller dubbla tiden för hand. Täck bunken och låt degen vila ca 30 minuter.
Tillsätt bagerivetemjöl, salt och hälften av manitoba cream. Arbeta degen ca 10 minuter i maskin eller dubbal tiden för hand, tillsätt mer mjöl till degen får en smidig konsistens. Täck bunken och låt degen vila ytterligare 30 minuter.
Stjälp upp degen på bakbord, dela degen i 4 delar och forma runda bullar. Låt dem vila 10 minuter. Tryck till bullarna försiktigt och forma dem till limpor. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa övertäckta över natten i kylskåp.

Ta ut plåten och ställ i rumstemperatur, sätt ugnen på 180 grader.
Pensla bröden med uppvispat ägg. Grädda bröden långt ner i ugnen ca 50-70 minuter till innertemperaturen når 98 grader.
Ta ut dem ur ugnen, pensla med smält smör och låt dem kallna på galler utan duk.

onsdag 12 april 2017

Krämig nässelsoppa med ramslök och jordärtskockor


Extra krämig, extra skummig och väldigt, väldigt god :-)
Vem hade kunnat tro det när nässlorna stack genom handskarna och den kalla vinden slet i håret när jag kröp efter ramslöken.


Det här behövs för 3-4 portioner: 3 st jordärtskockor / ca 4 dl löst packade nässlor / 10 ramslöksblad / 3 dl vispgrädde / 4-5 dl mjölk (3%) / 0,5 dl torrt vitt vin / 1,5 buljongtärning / svartpeppar från kvarn och örtsalt efter smak

Skala och skär ner jordärtskockorna i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull, häll på grädde, mjölk, vin och lägg i buljongtärning. Låt koka upp och sedan fortsätta koka på låg värme ca 15-20 minuter.
Koka upp vatten i en kastrull, lägg ner nässlorna och häll av dem direkt i ett durkslag och spola dem i kallt vatten. Krama ur allt vatten och finhacka nässlorna.
Finhacka ramslöksbladen.
Känn efter att jordärtskockorna är mjuka. Lägg ner nässlor och ramslök. Mixa soppan helt slät direkt.
Smaksätt med peppar och salt.

måndag 10 april 2017

Eclairer


Eclairer är perfekta små bakverk att bjuda på till påsk. Eclair är en liten fransk bakelse bakad av petit chou deg. Petit chou degen är helt sockerfri och görs av ägg, mjöl, vatten och smör.

Det här behövs till 15 eclairer: 3 dl vatten / 100 g smör / 2 dl vetemjöl / 3 ägg (ca 175-180 g)

Sätt ugnen på 200 grader.
Koka upp vatten och smör, tillsätt mjölet och rör om med en trägaffel/slev. Låt smeten koka och rör kraftigt till smeten släpper kastrullen.
Tag kastrullen från värmen och lägg över smeten i en hushållsmaskin med flatblandare. Rör kraftigt och tillsätt äggen ett i taget till smeten är lagom fast.
Ös över smeten i en spritspåse.
Spritsa ut 8 cm långa stänger på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda dem mitt i ugnen ca 20 - 30 minuter, till de har fin färg och känns fasta. Låt dem kallna på dragfri plats på ett galler.

Fyll dem genom att spritsa i fyllningen från ändarna, eller gör som jag skär en skåra i dem.

Jag fyllde mina med hemgjord vaniljkräm, hallon och vispad grädde. Jag dekorerade dem med smält choklad.

söndag 9 april 2017

Veckomatsedel


Den här veckan tar veckomatsedeln paus på grund av påskhelg.

onsdag 5 april 2017

Ogräs i köket


Vårsolen värmer, i naturen spirar både djurliv och växtlighet. Bor vi inte längst ner i söder eller har växthus är längtan efter de första primörerna från trädgårdslandet stor så här i vårtider.
Rabarber och sparris har precis börjat titta upp ur jorden men ännu dröjer det innan första skörden.

Med öppna sinnen och ögon känsliga för grönt, kan man ändå hitta de första primörerna. Brännässlor, kirskål och maskrosor, av många hatade ogräs men ack så goda och nyttiga.

Brännässlor är rika på C-vitamin (särskilt tidigt på våren). Innehåller även järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel. Utöver att de späda bladen kan användas i matlagning likt spenat, kan torkade blad användas till örtte samt malas till mulivitaminpulver (ha på mackan, i müsli etc) vilket antas ge förstärkt immunförsvar. Mycket rik på C-vitamin (särskilt tidigt på våren). Innehåller även järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel. Brännässlan är även relativt proteinrik.

Kirskål kan användas i matlagningen som spenat , men även till sallad precis som de späda maskrosbladen.

Låt trädgårdens ogräs bli din bästa vän i köket

Här är några receptidéer:
Krämig nässelsoppa
Kirskål- och nässelsoppa
Ogräspannacotta
Nässel- och kirskålspaj
Nässelpesto