lördag 12 augusti 2017

Citronkaka


En riktigt somrig kaka med frisk citronsmak och lite crunch från vallmofrön. Att den sen är perfekt till en härlig kopp te gör ju inte saken sämre.

Det här behövs till en kaka i 2,3 liters form: 4 dl vetemjöl / 0,5 tsk bakpulver / 0,5 tsk bikarbonat / 230 g rumsvarmt smör / 4,5 dl strösocker / 5 ekologiska ägg / 2 ekologiska citroner / 0,5 dl vallmofrö
Mjukt smör och riven kokos till kakformen

Sätt ugnen på 165 grader med varmluft, eller 180 grader utan varmluft.
Smöra formen ordentligt och "bröa" den med riven kokos.
Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och vallmofrö i en bunke. Riv ner skalet från en citron.
Pressa saften ur bägge citronerna.
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Vispa ner äggen ett i taget. Rör ner mjölblandningen och till sist cironsaften.
Häll smeten i formen. Grädda kakan längst ner i ugnen ca 50 minuter, känn med en sticka som ska vara torr.
Låt kakan vila 20 minuter i formen innan du stjälper upp den.


måndag 31 juli 2017

Kinesisk gryta med kyckling


Kycklingfärs är något vi inte använt så där jättemycket förrän dottern bjöd på tacos gjorda på just kycklingfärs. Insåg då styrkan med en färs som inte har någon egen särpräglad smak, är saftig och väldigt proteinrik.
Den här grytan, precis som många andra asiatiska rätter på bloggen, har ingen bakgrund i landet men väl dess kryddor. Här är det sichuanpeppar som är tongivande. Sichuanpeppar är inte besläktad med vanlig peppar, den har en citruston men även lätt smak av granskott och enbär.

Det här behövs till 4 portioner: 500 g kycklingfärs / 0,5 huvud vitkål ca 400-500 g / två spansk peppar / 100 g rotselleri / 6 vitlöksklyftor / 1 röd paprika / ca 5-8 cm färsk ingefära / 1 gul lök / 1 msk sichuanpeppar / 1 dl japansk soya / 0,5 dl fisksås / 2 msk ostronsås / 0,5 dl hoisinsås / 2 msk mirin / 1 dl vitt vin / 2 dl vatten / 2 msk sesamolja / 2 msk rapsolja

Börja med grönsakerna. Finstrimla vitkål, rotselleri och paprika. Finhacka vitlök, ingefära och spansk peppar med kärnor. Skär löken i tunna skivor.
Mortla sichuanpeppar noggrant. Häll rapsolja i en stekpanna, värm till medelhög värme och lägg i kycklingfärsen. Finfördela den under tiden den bryns, krydda med sichuanpeppar. Ställ åt sidan när färsen är genombrynt.
Häll sesamolja i en gryta, värm till medelhög värme och lägg i grönsakerna. Bryn grönsakerna utan att de tar färg till de mjuknar. Blanda ner den smaksatta, brynta färsen. Krydda med de olika såserna, häll på vin och vatten. Låt koka ca 5 minuter och smaka av, häll eventuellt i mer sås för mer smak.

Servera grytan med kokt ris, gärna klibbigt habibris.

onsdag 26 juli 2017

Oknådat sesambröd


Ett relativt snabbakat bröd som inte behöver knådas utan den jästa degen hälls bara ut på mjölat bakbord, skärs och vrids till.
Variera gärna brödet med olika sorters mjöl och smaktillsatser.

Det här behövs till 14 portionsbröd: 5 dl ljummet vatten / 1 dl mjölk (3%) / 25 g jäst / 2 tsk havssalt / 2 msk honung / 13 dl bagerivetemjöl (vetemjöl special eller Manitoba cream) / 1 dl solrosfrö / 0,5 dl vita sesamfrö / 0,5 dl svarta sesamfrö / 0,5 dl chiafrö /
Extra frön till utbakning.

Smula jästen i en degbunke, lägg i salt, häll över vatten och mjölk. Rör om till jästen löser sig. Lägg i honung, vänd ner mjöl och frön. Arbeta ihop den relativt lösa degen. Täck bunken med bakduk och låt jäsa 1,5 timme.

Sätt ugnen på 240 grader.
Lägg bakplåtspapper på en plåt.
Strö vetemjöl på bakbordet och stjälp upp degen. Knåda inte degen!
Strö lite mjöl ovan på tillsammans med lite frön. Platta ut degen försiktigt. Skär degen i 7 remsor, dela remsorna i två delar och vrid till dem. Lägg bröden på plåten.
Grädda bröden direkt i 20-22 minuter. Låt dem sedan kallna på galler utan bakduk.

tisdag 18 juli 2017

Thailändsk biffsallad


Före semestern var jag hemma hos en vännina på lunch, hon bjöd på thailändsk biffsallad. Det var så himla fräscht och gott att smakminnet satt kvar länge. Utan att ha väninnans kunskaper och erfarenhet av asiatisk mat har jag försökt att återskapa något liknande :-)

Väninnans sallad var fullproppad av rejäla mängder färsk koriander, men se det fick jag inte tag i.
Så det är ett tips, massor av färsk koriander istället för den torkade!! Både finhackad och hela blad.


Det här behövs till 4 portioner: 500 g lövbiff / salt och svartpeppar / 200 g risnudlar / 0,5 gurka / 150 g sockerärtor / 1 röd paprika / 10 salladslökar / 1 knippe persilja / 1 spansk pepparfrukt
Dressing: 3 lime, rivet skal och pressad saft / 3 msk fisksås / 3 msk socker / 2 klyftor vitlök, riven / 1,5 msk japansk soja / 3 msk ingefära, riven / 1 röd chili, finhackad / 1 msk torkade korianderblad

Börja med dressingen som gärna få stå och dra ett par timmar. Blanda alla ingredienserna till dressingen och rör till sockret löst sig. Ställ åt sidan.
Koka nudlar enligt anvisningen på förpackningen. Skölj sedan genast i iskallt vatten så kokningen avstannar. Sila väl och lägg i en stor, vid salladsskål.
Salta och peppra köttet generöst och grilla ca 2-3 minuter per sida. Låt köttet vila medan resten görs i ordning.
Skala gurkan, dela på längden och kärna ur. Skär i 1 cm tjocka skivor. Dela sockerärtor på mitten. Skiva salladslök. Lägg alla grönsakerna i salladskålen tillsammans med de kalla nudlarna.
Finhacka persilja, skiva pepparfrukten och lägg i salladen.
Skär köttet i 1cm breda strimlor, lägg ner i salladen.
Häll över dressingen och blanda försiktigt men väl.

lördag 8 juli 2017

Non stop cookies


Kakor, sega kakor med crunch och lätt kolamsak, perfekta att ha på lut i frysen. Om det skulle bli några kvar och om det skulle dyka upp oväntat besök ;-)

Egentligen borde man ju baka cookies oftare, det går ju så himla snabbt och det går att smaksätta dem nästan hur som helst. Just de här innehåller både Non stop och Virgina jordnötter.

Det här behövs till 30 cookies: 230 g rumsvarmt smör / 1,5 dl råsocker / 1,5 dl farinsocker / 1 medelstort ägg / 5,5 dl vetemjöl / 1,5 tsk bikarbonat / 1 krm salt / 2 dl Virginia jordnötter / 300 g Non stop

Sätt ugnen på 190 grader och varmluft, om du inte har varmluft 210 grader.
Vispa smör och socker pösigt i en bunke. Ha ner ägget under fortsatt vispning.
Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och häll ner i smörvispet under omrörning. Blanda till sist ner jordnötter och Non stop.
Dela degen i 30 lika delar och rulla dem till bollar. Lägg bollarna på bakplåtpappersklädda plåtar. Platta till bollarna. Grädda kakorna ca 10-12 minuter.
Låt kakorna svalna på plåten och låt dem sedan kallna på galler.

söndag 2 juli 2017

Krämig räkcheescake


Så här i semestertider är det jätteskönt att ha några snabblagade och lätt förberedda rätter i rockärmen. Den här chees caken gör man på en halvtimme, om man är snabb på att skala räkor vill säga. Perfekt att göra på morgonen och äta till kvällen, eller göra kvällen innan man ska äta den.
Eftersom jag gjorde den med på frysta räkor, tillsatte jag gelatin, det behövs inte om man använder färska räkor.
Vi serverade tillsammans med gravad lax. Om man serverar utan ett salt tillbehör, kan det behövas lite mer salt i själva smeten, men låt dina egna smaklökar avgöra just hur mycket mer/mindre salt som behövs.

Till 1 tårta (räcker till ca 6 personer) behövs:
Botten: 250 g kavring / 100 g smält smör
Fyllning: 2 blad gelatin / 1 kg räkor / 5 dl laktosfri creme fraiche / 400 g laktosfri cream chees / 1 knippe dill / ca 5 cm färsk pepparrot ( ca 1 dl finriven, löst packad) / 2 tsk dijon senap / 1 dl finhackad purjolök / 0,5 dl finhackad rödlök / några droppar citronsaft smaksätt med svartpeppar från kvarn och örtsalt

Finhacka, eller mixa kavringen. Rör ner smält smör. Platta ut brödsmulorna i botten på en form med löstagbar kant. ställ i kylskåp att svalna.
Skala räkorna. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten minst 10 minuter. Hacka räkorna och finhacka dillen.
Rör ihop creme fraiche och cream chees till en slät smet. Rör ner övriga ingredienser och smaka av med svartpeppar, salt och citronsaft.
Krama ur gelatinbladen och smält dem i någon matsked kokande vatten. Rör försiktigt ner det smälta gelatinet i fyllningen.
Häll fyllningen ovanpå smulbotten, slå formen i bordet lätt så att eventuella luftbubblor försvinner. Släta ut fyllningen, sätt en plastfolie på formen och ställ kallt minst 4 timmar eller över natten.

Vi serverade räkcheescaken med sallad och gravad lax, till det ett friskt vitt vin.
Vi drack en prisvärd Riesling från Stoneleigh, Marlborough, New Zealand, som jag kan rekommendera. Den var mycket frisk i smaken med lite sötma, inslag av persika, päron, gröna äpplen och citrus. Varunummer 6498 och priset 99 :-
Smaklig spis ♥

söndag 25 juni 2017

Kesobröd med soltorkade tomater


Eftersom det är söndag och en arbetsvecka stundar är det dags att fixa lite frukost- och lunchbröd. Stundens ingivelse och kylskåpets rester fick smaksätta brödet, keso, soltorkade tomater i olja och inlagd chili.


Det här behövs till 16 portionsbröd: 75 g jäst / 5 dl ljummet vatten / 1 msk flingsalt / 1,5 dl finhackade soltorkade tomater / 3 msk olja med kryddor från tomaterna / 5 ringar inlagda chili / 225 g laktosfri keso / 4 dl durumvetemjöl / 8-10 dl manitoba cream

Finhacka tomater och chili.
Smula jästen i en degbunke, häll över vatten, salt och olja. Rör om till jästen löser sig. Ha ner de hackade grönsakerna, keson och durummjölet. Ha ner hälften manitoba cream och arbeta degen, fortsätt ha i manitoba cream till degen känns smidig och inte allt för kladdig. Arbeta degen i maskin 10 minuter eller 15 minuter för hand.
Täck bunken med plastfolie och låt degen jäsa ca 1 timme till dubbel storlek.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord, dela den i 16 lika stora delar. Rulla dem till runda bröd och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar. Lägg en degduk över bröden och låt dem jäsa ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Grädda bröden 13 minuter mitt uugnen.
Ta ut bröden, lägg dem på galler och låt dem svalna övertäcka med bakduk.