lördag 16 september 2023

Scottish shortbread


I mina ögon finns det inte mycket som slår Walker´s skottska Shortbread biscuits, alltså så goda till en kopp te eller kaffe. Men nu kan jag baka mina egna, inte lika snygga, men minst lika goda som de man ibland har tur att hitta i en och annan tebutik :-)
De är både lättbakade och rätt så snabbakade, de behöver dock en liten stund i kylen innan gräddning för att sätta sig.
Jag älskar ju att väga mina torra ingredienser, men har även lagt till dl-mått för de som inte har eller inte gillar att använda vågen.


Det här behövs till ca 20 kakor: 225 g rumsvarmt smör / 110 g strösocker (1 dl) / 1 krm vaniljpulver eller 0,5 tsk vaniljpasta  / 225 g vetemjöl ( 3 3/4 dl) / 110 g maizena (2 dl) / 1 nypa salt 

Lägg smör, socker och vanilj i en bunke och rör det vitt och fluffigt med en elvisp eller för hand. 
Väg/mät upp mjöl, maizena och salt i en separat bunke, sikta ner i fluffet och blanda tills allt är sammanblandat. 
Tippa upp degen på bakbord och knåda snabbt samman till en mjuk deg. 
Kavla med lätt hand ut degen mellan två bakplåtspapper till ca 1 centimeters tjocklek. 
Pricka degen jämnt över och skär ut kakor med ett mått i den form du önskar. 
Lägg kakorna på en bakplåt klädd med bakplåtspapper och ställ dem sedan i kylen minst en halvtimme innan de gräddas. 
Värm under tiden ugnen till 175° grader. 
Grädda kakorna ca 20 minuter, eller tills de precis börjat få lite lätt färg i kanterna. 
Låt dem kallna en stund på plåten för att stelna till och flytta sedan över dem till ett bakgaller för att kallna helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar