måndag 14 september 2020

Spillbröd - bröd bakat på bröd


För ett eller två år sedan nämnde sonen att han hört på radion att Pågen bakade bröd på gammalt bröd. Hur konstigt lät inte det! 
Samtalet föll i glömska tills för ett par veckor sedan när jag lyssnade på Meny, där det diskuterades ombakat bröd. En gammal tradition att baka bröd av bröd helt enkelt.


Jag hittade inga recept att falla tillbaka på, så det fick bli till att experimentera.
Jag tog alltså torra brödkanter av surdegsbröd (3-4 st), bröt ner dem i mindre bitar. Kokade 5 dl vatten och hällde över. Satte på ett lock och lät det svalna.

Jag kramade, knådade sönder brödbitarna och la dem i en degbunke tillsammans med vätskan. Jag tillsatte 25 g jäst / 1 msk flingsalt /  ca 10-12 dl bagerivetemjöl lite i taget (vetemjöl special eller manitoba cream går också bra).
Jag knådade degen i Kitchen Aid ca 10 minuter, till en lite kladdig deg.
Lät degen jäsa 1-1,5 timme. Hällde sedan ut den på bakplåtspappersklädd plåt, strödde lite mjöl ovanpå och plattade ut den lite grann.
Skar degen i remsor och delade remsorna till lagom frallor. Jag fick ut 14 st.
Satte ugnen på 240 grader medan bröden fick jäsa på plåten. Gräddade sedan direkt ca 20 minuter. Lät dem svalna på galler utan duk för att behålla frasigheten.


1 kommentar:

  1. Woow! Smart återvinning. Fast våra skator behöver lite gammalt bröd då och då. Win Win ändå. Kraaam Pia

    SvaraRadera