fredag 9 februari 2024

Macarons med syrlig fyllning


Rosa macarons, bara för att det snart är Alla-hjärtans-dag :-) 
Fyllningen är ett stort avsteg från mina vanliga macarons som jag gör med italiensk smörkräm, den här gången gav jag mig på en syrlig curd med mango och lime. Vilken match det blev!

För att få bästa resultat använder jag våg till ingredienserna och termometer när jag gör curden. 
Jag använder mandelmjöl från Risenta, som jag dessutom siktar två gånger för att få smeten så len som möjligt.


Det här behövs för ca 30 macarons: 
Macarons: 4 äggvitor / 60 g strösocker / 140 g florsocker / 185 g mandelmjöl / 185 g florsocker / Rosa pasta färg

Fyllning: 4 äggulor / 50 g mangopuré / 50 g saft från lime / 90 g strösocker  / 100 g smör

Börja med curden till fyllningen som behöver vila en stund i kylskåpet för att sätta sig och bli spritsbar. Blanda äggulor, mango, lime och socker i en bunke över vattenbad. Värm under omrörning tills det tjocknar, 84 grader. Rör hela tiden. Tag sen från värmen och låt svalna till 40 grader.
Lägg i smöret och stavmixa i 2-3 minuter. Fyll en spritspåse med curden och låt den sätta sig i kylen i 2-3 timmar.

Fortsätt sedan med själva macaronsen.
Blanda ihop 60 g strösocker med 140 g florsocker. 
Vispa äggvitan fast i en rostfri bunke och vispa ner sockerblandningen i den hårda äggvitan till en slät maräng.
Blanda ihop 185 g mandelmjöl och 185 g florsocker. Sikta ner det i marängen och vänd ihop till en smet med en slickepott. Vänd runt i smeten tills den precis blir slät. Färga smeten med geléfärgen till önskad kulör. Fyll en spritspåse med smeten.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och spritsa ut ca 2,5 cm stora rundlar. 
Låt macaronsen ligga på plåten och torka i 40-60 minuter, för att de skall få sina "fötter"när de gräddas.
Sätt under tiden ugnen på 150 grader.
Grädda mitt i ugnen i ca 14 minuter eller tills de är torra runt om de ska inte ha fått någon färg.
Låt svalna helt.
Spritsa en klick av curden mellan två macarons.
Förvaras i kylskåp och kan även frysas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar