fredag 2 februari 2018

Cross over beans


Jag har skrivit det förut och gör det igen, färgglada bönor blir man glad av. Att bönorna dessutom är fullproppad med näringsämnen är ju aldrig fel.

Jag köper en hel del torkade bönor och kokar dem enligt anvisningar på förpackningen, men det går alldeles utmärkt att köpa de små tetraförpackningarna i butikshyllan (glöm inte att skölja av dem bara).
Den här gången har jag använt mig av stora vita bönor, små vita bönor, yin yang bönor och svarta bönor i torkad form, gröna ärtor från butikens frysdisk. Sen har jag dränkt bönorna i en underbar thailändsk dressing.

Till 4 portioner behövs: 200 g kokta bönor av vardera sort
Dressing: 3 lime, rivet skal och pressad saft / 3 msk fisksås / 3 msk socker / 2 klyftor vitlök, riven / 1,5 msk japansk soja / 3 msk ingefära, riven / 1 röd chili, finhackad / 1 knippe färsk koriander

Blanda bönorna försiktigt. Rör ihop dressingen och smaka av dem. Tag bort fina blad från halva korianderknippet, lägg åt sidan. Finhacka resterande koriander, blanda ner i dressingen.
Häll dressingen över bönorna och rör om försiktigt. Låt stå några timmar och smaka till sig.

Serveras som ensamrätt med en bit surdegsbaguette eller som tillbehör till grillad kyckling eller kött.
Smaklig spis

1 kommentar:

  1. Ser ju jättegott ut. Undrar bara ur min mage skulle reagera. Kraaam Pia

    SvaraRadera