tisdag 23 juni 2015

Citronmarängpaj


Jag är barnsligt förtjust i just citronmarängpaj och försöker att äta det, de få gånger de finns på fik. Absolut bästa har jag hittat på Olof Viktors i Glömminge, liiite långt så jag bestämde mig för att testa. Inte så dumt om jag får säga det själv ;-)

Mördeg: 50 g florsocker / 125 g rumstempererat smör / 170 g vetemjöl / 1 äggula / 1 krm salt

Citronkräm: saft och rivet skal från 3 citroner / 3 äggulor / 200 g strösocker / 125 g smör

Italiensk maräng: 200 g strösocker / 100 g vatten / 3 äggvitor

Blanda ihop ingredienserna till mördegen snabbt. Tryck ut i en pajform och ställ i kylskåp ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Smält smöret till citronkrämen. Tillsätt resterande ingredienser och låt sjuda under omrörning till krämen tjocknar.

Koka upp vatten och socker till marängen, låt koka till temperaturen når 122 grader. Under tiden vispar du äggvitorna till hårt skum. Häll försiktigt i sockerlagen under fortsatt vispning. Vispa till marängen kallnat.

Grädda pajformen ca 12-15 minuter till degen fått fin färg. Låt kallna.

Häll citronkrämen i mördegsskalet. Spritsa ut marängen ovanpå citronkrämen och bränn av med brännare (eller gratinera på grill i ugnen).

Förvara pajen i rumstemperatur till servering.

Smaklig spis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar