tisdag 22 april 2014

Creme brülée


I vintras köpte jag en Flame Boy, gasbrännare, bara för att jag är så barnsligt förtjust i creme brülée. Det visade sig att övriga familjen inte alls var lika begeistrad som jag :o Men skam den som ger sig ;-)

Sagt och gjort, creme brülée fick det bli, gissa min förvåning när hela familjen gärna ville ha fler. Tur då att det blev mer än varsin på satsen.

Till 8 st små formar behövs: 5 dl laktosfri vispgrädde / 1 dl laktosfri mjölk (3%) / 5 äggulor / 1 dl strösocker / 1 vaniljstång
8 msk strösocker till dekoration

Sätt ugnen på 95-100 grader.
Skär upp vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa ihop ingredienserna. Häll upp i portionsformar (mina rymmer knappt 0,75 dl).
Ställ formarna i en långpanna och häll lite vatten i botten på formen. Grädda puddingarna ca 2-3 timmar, beroende på ugn. De ska ha "stannat" (dallra, men inte rinna) innan de tas ut.
Ställ dem svalt och sedan kallt. Före servering stör du på ca 1 msk strösocker och bränner av det så att det smälter och får färg. Servera direkt.

Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar