söndag 16 augusti 2015

Surdegsbröd på fullkornsvetemjöl


Nu är det då äntligen dags, nu är jag mogen att dela med mig av recept efter min fantastiska kurs med Sebastien Boudet (inlägget finns HÄR). Brödet innehåller inga konstigheter, bara mjöl vatten och salt.
Mjölet jag använder är ekologiskt och stenmalet från Warbro kvarn.

Det här behövs till 2 st bröd:
1 dl surdeg som friskas upp genom att vispa ned 3 dl ljummet vatten och ca 3 dl fullkornsmjöl. Konsistensen ska bli ungefär som mitt emellan pannkakssmet och våffelsmet. Låt stå, övertäckt med plastfolie, ca 4 timmar. Det ska bubbla ordentligt i bunken.

Spara 1 dl av surdegen i en ren burk till nästa bak, häll resten i en degbunke. Vispa ner 6 dl ljummet vatten, 28 g havssalt och 500 g fullkornsvetemjöl. Arbeta sedan med händerna in ytterligare 500 g fullkornsvetemjöl.
Låt degen vila/jäsa ca 2-4 timmar. Sedan är det dags att arbeta upp glutentrådarna med kraftig knådning.
Dela degen i två delar, forma dem till limpor och lägg dem i mjölade jäskorgar att jäsa övertäckta i kylskåp. Jag låter det jäsa ca 2 dygn för att få ut maximal smak.

Sätt ugnen på 280 grader, lägg in en baksten eller sätt in dubbla plåtar i ugnen. Ställ en långpanna längst ner i botten.

Stjälp upp bröden på stenen/plåtarna, skåra dem. Häll 1,5 dl varmt/kokande vatten i långpannan och stäng sedan ugnsluckan. Grädda brödet 5 minuter och sänk sedan värmen till 220 grader. Fortsätt grädda brödet ca 30-40 minuter till det fått fin färg. Om du använder termometer ska innankråmet ha nått 98 grader.
Låt brödet kallna på galler. Skär helst inte i brödet förrän efter 3-4 timmar.
Smaklig spis

1 kommentar:

  1. Mmmmmums! Jag är ju så galet förtjust i bröd men ska ju inte äta så mycket av det. fast surdegsbröd och fullkorn låter ju så nyttigt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera