torsdag 28 december 2017

Dubbelbakad potatis


Jag tillhör dem som inte måste ha potatis till maten, däremot så älskar jag bakad potatis. Vi testade en ny variant som jag måste tipsa om, dubbelbakad eller gratinerad bakad potatis.

Baka en till två potatisar per person, beroende på storlek på potatisen och hunger. Jag brukar picka dem ordentligt och sedan baka dem 45-60 minuter i ca 220 grader.
Ta ut potatisarna och låt dem svalna något.

Finriv parmesanost eller annan lagrad ost. Finhacka färsk chili, vald efter tycke och smak.

Dela potatisarna på mitten. Gröp försiktigt ur potatisen och lägg i en bunke. Placera potatisskalen på en plåt.
Blanda den urgröpta potatisen med riven ost och chili. Smaka av med örtsalt, vitlöks- och lökpulver samt lite svartpeppar från kvarnen. Tillsätt lite cremefraiche eller vispgrädde om konsistensen är för tjock.
Gratinera potatisen ca 5-10 minuter till den får fin färg, servera direkt.
Antingen äter man potatisen som den är eller som tillbehör till någon rätt. Vi hade hemslagen bea och grillad entrecote till.
Smaklig spis.

1 kommentar:

  1. Tänk att jag glömmer bort att kika in här. Åhh så mycket gott och dubbelbakad potatis måste jag testa snart. Nu blir det mycket kaffe och en lugn dag. Kraaaam Pia

    SvaraRadera