söndag 10 december 2017

Småländsk ostkaka


Även om jag inte är smålänning, utan bara bosatt i Småland, har småländsk ostkaka alltid legat mig varmt om hjärtat. Första gången jag gjorde ostkaka var ett höstlov när barnen gick i lågstadiet.
Mjölk hämtades i en megastor mjölkkanna direkt hos bonden. Numera köper jag ohomogeniserad mjölk på behändiga plastdunkar i butik. Mjölken kommer från Borgholms Kungsgård och finns i butiker på Öland och i Kalmar, men även gammaldags mjölk fungerar.

Till två ostkakor (1,2 liters formar) behövs: 5,5 l mjölk / 0,75 dl vetemjöl / 2 msk ostlöpe / 0,5 l vispgrädde / 1,5 dl strösocker / 3 äggulor / 2 ägg / 1 dl hackad, skållad sötmandel

Värm mjölken till 40 grader.
Vispa mjölet i ca 1 dl kall mjölk till en redning, blanda i ostlöpet.
Dra mjölken från plattan och rör ner redningen. Rör till mjölken börjar tjockna. Låt kastrullen stå ca 1 timme.
Rör om i kastrullen, lyft upp ostmassan i en silduk och låt den rinna av.
Vispa ihop ägg, äggulor, grädde och socker.
Lägg den avrunna ostmassan i en bunke och plocka sönder den i småbitar, blanda med äggblandningen. Rör till sist ner den hackade mandeln.
Fördela smeten i två formar.
Sätt ugnen på 225 grader. Ställ formarna i en långpanna och häll i några centimeter vatten. Grädda ostkakorna ca 1 timme, de ska ha fin färg och ha höjt sig över hela ytan.
Servera ostkakan ljummen eller kall tillsammans med vispad grädde och jordgubbssylt.

Ett tips är att spara vasslen till bröd- och bullbak, frys i lagom portioner.

1 kommentar:

  1. Gott med hemgjord ostkaka. Jag gjorde på 20 l mjölk i helgen så det skulle räcka till julkalasen!

    SvaraRadera