tisdag 31 oktober 2017

Gråärtsburgare - vegoburgare


Jag är ett stort fan av falafel, kikärtsbullar. Men jag hittade en Öländsk variant på kikärtor, gråärtor som jag givetvis var tvungen att testa. Varför inte som vegoburgare?
Även gråärt ska blötläggas över natten, som så många andra torkade ärtor och bönor. Den stora fördelen med gråärtorna är att de kokar på ca 10 minuter efter blötläggning.
Jag smakasatte mina burgare ungefär som falafel, men formade dem som burgare.


Till 2 stora burgare behövs: 4 dl kokta kikärtor / 15 cm purjolök / 1 tsk örtsalt / 1 msk tahini (sesampasta) / 1 tsk spiskummin / 1 tsk torkade korianderblad / 2 tsk kebabkrydda / 1 msk potatismjöl / 1 tsk bakpulver /
1 ägg / panko att rulla dem i / smör att steka i eller olja att fritera i

Mixa de kokta gråärtorna i en matberedare. Finhacka purjolöken. Blanda ner alla ingredienserna utom panko och ägg. Smaka av smeten och tillsätt eventuellt mer kryddor.
Dela smeten i två delar, forma dem som burgare och lägg på en bricka. Om smeten inte är formbar, tillsätt vatten. Vispa upp ägget och lägg panko på ett fat.
Doppa burgarna i ägget och rulla dem sedan i panko.
Stek dem på medelhög värme i rikligt med smör eller värm olja till 180 grader och fritera burgarna ca 3-4 minuter till de får fin färg.


Servera burgarna med klassiska hamburgertillbehör och bröd.
Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar