måndag 8 augusti 2016

Chokladkaka med vuxensmak


Härom veckan beställde jag en kakform av gjuten aluminium på test, en riktigt stor en. 2,6 liter!

I våras köpte jag dessutom ett helt gäng nya kok- och bakböcker, bland annat Sommarkalas av den omättligt populäre allkonstnären Hannu Sarenström. Han hade med ett recept på en chokladkaka som jag försökte följa, med min vana gjorde jag givetvis något annat ;-) Resultatet blev en saftig chokladkaka med vuxensmak.

Det här behövs till en form som rymmer 2,6 liter: 200 g Marabou 40% choklad / 250 g rumsvarmt laktosfritt smör / 5 dl strösocker / 4 små ägg / knappt 8 dl vetemjöl / 2 tsk bakpulver / 0,5 tsk bikarbonat / 1 msk vaniljsocker / 2 rågade tsk nescafépulver / 0,5 dl varmt vatten / 0,5 dl vispgrädde / 0,5 dl konjak / 0,5 dl kallt vatten
Smält laktosfritt smör och lite vetemjöl till formen.

Pensla formen med det smälta smöret och pudra den tunt med mjöl.
Sätt ugnen på 170 grader.
Smält chokladen över vattenbad. Vispa smör och strösocker vitt och pösigt. Vispa ner äggen ett i taget.
Rör ut nescafépulvret med det varma vattnet, häll på grädde, konjak och kallt vatten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker.
Rör omväxlande ner vätskan med de torra ingredienserna till en jämn smet. Rör till sist ner den smälta chokladen. Häll smeten i formen.
Ställ formen mitt i ugnen och grädda kakan ca 1 tim och 15 minuter. Ta ut formen och låt den vila ca 15 minuter. Stjälp upp den på fat och låt kallna under formen.
Smaklig spis.

1 kommentar:

  1. Mums gillar när det är "vuxensmak" på kakor och bakverk. Kramisar Tina

    SvaraRadera