fredag 2 juni 2017

Kalljäst surdegsbröd


Eftersom jag älskar surdegsbröd, kan jag inte låta bli att experimentera med degen varje gång. I bland blir det riktigt bra ibland lite mindre bra. Den här gången krävs det minimalt med arbetskraft och de är riktigt goda :-)

Jag använder fortfarande ekologiskt, stenmalet mjöl från Warbro kvarn, jag köper bageriförpackningar direkt från ett bageri men sök på Warbros hemsida för att hitta återförsäljare av konsumentförpackningar.

Det här behövs till 2 st bröd:
1 dl surdeg som friskas upp genom att vispa ned 3 dl ljummet vatten och ca 3 dl fullkornsmjöl (tex dinkel och råg). Konsistensen ska bli ungefär som mitt emellan pannkakssmet och våffelsmet. Låt stå, övertäckt med plastfolie, ca 4 timmar. Det ska bubbla ordentligt i bunken.

Spara 1 dl av surdegen i en ren burk till nästa bak, häll resten i en degbunke. Vispa ner 6 dl ljummet vatten, 28 g havssalt, 500 g fullkorns dinkel (jag använder virvelmjöl). Arbeta degen i degblandare och tillsätt ytterligare 450-500 g bagerivetemjöl.

Låt degen vila/jäsa över natten i kylskåp. Sedan är det dags att arbeta upp glutentrådarna med kraftig knådning.

Dela degen i två delar, forma dem till limpor och lägg dem i mjölade jäskorgar att jäsa övertäckta i rumstemperatur. Jag låter det jäsa ca 4 timmar i rumstemperatur för att få ut maximal smak.

Sätt ugnen på 280 grader, lägg in en baksten eller sätt in dubbla plåtar i ugnen. Ställ en långpanna längst ner i botten.

Stjälp upp bröden på stenen/plåtarna, skåra dem. Häll 1,5 dl varmt/kokande vatten i långpannan och stäng sedan ugnsluckan. Grädda brödet 10 minuter och sänk sedan värmen till 215 grader. Fortsätt grädda brödet ca 45-50 minuter till det fått fin färg. Om du använder termometer ska innankråmet ha nått 98 grader.
Låt brödet kallna på galler. Skär helst inte i brödet förrän efter 3-4 timmar. Smaklig spis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar