söndag 10 maj 2015

Nässelpestobaguetter med Ölandsvete


Baka på fina råvaror är det bästa jag vet, höjden av vardagslyx!
I de här baguetterna ingår Ölandsvete från Isgärde, nässelpesto från egen trädgård och vetemjöl special från Saltåkvarn. Kan knappast bli bättre om ni frågar mig :-)

Jag tycker det är supersmidigt att sätta fördegen innan jag går till jobbet, och sen baka brödet när jag kommer hem :-)

Recept på pesto finns HÄR.
Vill du läsa om Ölandsvete finns deras hemsida HÄR.


Till 4 baguetter behövs:
Fördeg: 10 g jäst / 3 dl kallt vatten / 5 dl vetemjöl special

Deg: fördegen / 15 g jäst / 3 dl kallt vatten / 1 msk flingsalt / 1 msk honung / 2 dl nässelpesto / 4 dl Ölandsvete / 5 dl vetemjöl special

Börja med fördegen, lös upp jästen i vattnet och rör ner mjölet. Rör till en jämn smet. Sätt plastfolie på bunken och låt den jäsa minst 4 timmar eller i kyl över natten.

Lös upp jästen i vattnet och rör ner i fördegen. Blanda ner resterande ingredienser och bearbeta degen ca 15 minuter i maskin eller 20-25 minuter för hand.
Låt degen jäsa övertäckt ca 1-1,5 timme. Under tiden sätter jag på ugnen (280 grader) och lägger in bakstenen med en långpanna i botten på ugnen. Har du ingen baksten, sätter du in dubbla plåtar istället.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela den i fyra lika stora delar. Platta försiktigt ut degen med händerna och rulla sedan ihop dem som en rulltårta. Lägg dem på bakplåtpappersklädd plåt med skarven nedåt. Låt bröden jäsa under bakduk ca 1 timme.
Snitta bröden och för över bakplåtspappret på den heta stenen/plåtarna. Häll ca 1 dl kallt vatten i långpannan på botten av ugnen. Stäng luckan och grädda bröden 10 minuter, sänk temperaturen till 200 grader och fortsätt grädda bröden ytterligare ca 20 minuter. Innertemperaturen ska vara 98 grader.
Låt dem svalna på galler utan bakduk.
Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar