måndag 28 juni 2021

Kall tomatsoppa


Det är ju ingen hemlighet att jag älskar att ta tillvara på mat i säsong. Nu när tomaterna mognar fortare än man hinner äta upp dem, och det dessutom är skön sommarvärme ute, är kall tomatsoppa inget dåligt alternativ. Många kallar den gazpacho, men eftersom jag inte ätit gazpacho, kallar jag min kall tomatsoppa helt enkelt.
Ett glas torrt, friskt fransk vin, några skivor baguette och du har en lyxmåltid som heter duga.

Det här behövs för 4 portioner: 5 stora tomater  (ca 400 gr) / 1 gul lök / 1 solo vitlök / 0,5-1 chili peppar (smaka på den så du känner styrkan, min var jättehet) / 0,5 gurka / 1 tsk flingsalt / 1 dl god olivolja / 3 msk sherryvinäger / 1 msk socker / 1 litet knippe färska örter (jag tog libbsticka, persilja, mynta, salvia) / 0,5 liter kallt vatten

Gör så här:
Rensa, skala och hacka lök och vitlök. Skölj och tärna gurka och chili. 
Lägg i en bunke eller matberedare tillsammans med olivoljan, vinäger, salt och socker.
Klyfta tomaterna och lägg dem med övriga ingredienser.
Skölj och lägg i örterna.
Mixa till en jämn smet och tillsätt vatten till en lagom soppkonsistens. Sila soppan genom en trådsil.
Smaka eventuellt av med mer salt, peppar samt ev. en gnutta socker och vinäger. 
Späd ev. med ytterligare vatten om du önskar.

Kyl soppan innan servering, den ska serveras riktigt kall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar