söndag 13 maj 2018

Fasan i äppelcider- och calvadossås


Förra helgen lagade maken den absolut godaste fasan jag ätit. Den serverades med äppelcider- och calvadossås samt kryddstekta äpplen.
Jag fixade en potatisgratäng till, som vanligt smaksatt med säsongens kryddor (salvia och ramslök).

Fasanen med tillbehör tog sina modiga tre timmar att laga till och tyvärr kan jag inte dela med mig av receptet då vi tagit det ur en av Karin Franssons böcker, Fågel fisk och grönt. Dessvärre verkar boken vara slut på förlaget, men går säkert att hitta begagnad.
Jag vet, att ni vet, att både maken och jag har en crush på just Karin Fransson och hennes sätt att hantera smaksättningar. Just av det skälet testade vi rätten, trots de för oss lite ovanliga kryddorna.

Det krävs en hel fasan eftersom skrovet används till såsen.
Huvuddragen i såsen är dels en äppelsirap kokt på äppelmust och såsocker, smaksatt med kanel, kardemumma och stjärnanis.
Sen är det givetvis de vanlig rotfrukterna som ska brynas tillsammans med skrovet, sen smaksätts det med äpple, timjan, libbsticka, enbär, kanel, kryddnejlikor, lagerblad, vaniljstång, kycklingfond, calvados och torr äppelcider. När fonden kokat i ca 30-40 minuter silas den av och kokas sedan ihop med vispgrädde och smaksätts till sist med äppelsirap.
Äpplena är kryddade med kanel, stjärnanis, kardemumma, smör och äppelsirap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar