onsdag 9 maj 2018

Pasta


Hemgjord pasta på ekologiska ägg och ekologiskt durumvete slår all köpt pasta, alla dagar i veckan.
Visst tar det en stund, men sen har du ju färdig deg i kylskåpet :-)
Jag har hittat ett grundrecept som är helt osvikligt, räcker till ca 6 portioner. Vi gör antingen peppardelle (som den första bilden), pastaplattor till lasagne (som den andra bilden) eller helt enkelt tagliatelle. Vill jag krångla till det gör jag fylld ravioli eller canelloni, men varför krångla till det när man kan hålla det enkelt. Enkelt och gott!

Det här behövs till pastadegen: 450 g durumvetemjöl / 4 hela ägg / 1 äggula / 1 tsk örtsalt / 1-2 msk vatten / 1 msk olivolja.

Jag lägger alla ingredienserna i min Kitchen Aid och blandar med en flatblandare. Men det går precis lika bra att blanda i en vanlig degbunke eller på bakbänken.
Lägg degen i platsfolie i kylskåpet och låt den vila minst 30 minuter.
Ta fram degen och kavla ut degen, lite i taget, på mjölat bakbord. Skär till plattor, peppardelle, eller tagliatelle.
Pastan kokas i saltat vatten ca 2-3 minuter. Lasagneplattorna kan mycket väl läggas okokta i lasagnen och låt plattorna koka i såsen.

1 kommentar:

  1. Tack för det receptet. Jag hade tänkt att ungdomarna och vi skulle göra pasta en dag och äta tillsammans. Kraaam Pia

    SvaraRadera