söndag 14 oktober 2018

Surkål med chili och kummin


Jag vet inte hur många gånger jag provat att göra surkål genom åren. Skam den som ger sig och den här gången lyckades jag :-)

Hemligheten? Färsk kål och renlighet, tror jag :o

Du behöver ha en stor glasburk med tättslutande lock, den ska rymma 3 - 4 liter. Du behöver även ha en tyngd att lägga ovanpå, antingen en platt sten som är steriliserad eller en plastpåse som du fyller med vatten och knyter till.

Det här behövs för ca 2,5 - 3 liter surkål: 2 kg vitkål / 30 g jodfritt salt / 1 msk hel kummin / 1 msk chili flakes
Saltlake: 1 liter vatten / 15 g jodfritt salt

Börja med att ta fram burken, diska och skölj den ordentligt. Sätt ugnen på 100 grader, lägg in burken ca en timme för sterilisering. Låt burken sedan svalna.

Koka upp vattnet och rör till saltet smält. Låt kallna.

Skala av de yttersta bladen från vitkålen. Spara ett fint blad som sköljs ordentligt.
Dela kålhuvudet i fyra delar. Skär bort det grövsta av stocken.
Finstrimla kålen i en bunke och varva med saltet. Låt stå ca 15-30 minuter. Knåda sedan kålen så att så mycket vätska som möjligt kommer ut. Blanda ner chili flakes och kummin.


Lägg kål och vätska i glasburken, pressa ner kålen hårt för att få bort alla luftbubblor. All kål måste vara täckt av vätskan. Om vätskan inte räcker, fyll på med lite saltlake. Lägg det sparade kålbladet överst så att det täcker. Lägg vald tyngd ovanpå. Sätt på locket.
Låt burken stå mörkt i rumstemperatur på en tallrik i 1-3 dygn, till syrningsprocessen kommit i gång.
Processen har kommit i gång när det skummar och bildas bubblor. Öppna burken en gång om dagen för att släppa på trycket.

Ställ burken svalare (15-18 grader) och fortfarande mörkt. Låt den stå 10-14 dagar.
Håll koll på kålen. Om vätskenivån sjunker, fyll på med saltlake. Om kålen möglar är det bara att kasta och börja om från början.

Smaka av kålen, när den är klar flyttar du den till kylskåp. Jag packade om i mindre burkar och surkålen håller ca 1 månad i öppnad burk. I oöppnad minst 6 månader.


Japp, det är rödkål i den andra burken, blandat med morötter, purjolök och koriander.

Mina fermenteringsburkar har jag köpt på Ica Maxi i Halmstad, men de finns även på Cervera. Bara att söka på fermenteringskit.

1 kommentar:

  1. Jag tror att jag smakat surkål kanske en gång i livet. Tyckte nog inte om det eftersom det bara blev en gång. Fast jag är imponerad över din förmåga att ge dig på sånt. Att göra egen. Kul! ar en kompis här i byn som pysslar med fermenterade grönsaker. Visste inte alls vad det var innan. Kraaam Pia

    SvaraRadera