måndag 10 april 2017

Eclairer


Eclairer är perfekta små bakverk att bjuda på till påsk. Eclair är en liten fransk bakelse bakad av petit chou deg. Petit chou degen är helt sockerfri och görs av ägg, mjöl, vatten och smör.

Det här behövs till 15 eclairer: 3 dl vatten / 100 g smör / 2 dl vetemjöl / 3 ägg (ca 175-180 g)

Sätt ugnen på 200 grader.
Koka upp vatten och smör, tillsätt mjölet och rör om med en trägaffel/slev. Låt smeten koka och rör kraftigt till smeten släpper kastrullen.
Tag kastrullen från värmen och lägg över smeten i en hushållsmaskin med flatblandare. Rör kraftigt och tillsätt äggen ett i taget till smeten är lagom fast.
Ös över smeten i en spritspåse.
Spritsa ut 8 cm långa stänger på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda dem mitt i ugnen ca 20 - 30 minuter, till de har fin färg och känns fasta. Låt dem kallna på dragfri plats på ett galler.

Fyll dem genom att spritsa i fyllningen från ändarna, eller gör som jag skär en skåra i dem.

Jag fyllde mina med hemgjord vaniljkräm, hallon och vispad grädde. Jag dekorerade dem med smält choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar