måndag 20 november 2017

Ostfyllda och baconlindade dadlar


Jag återkommer till tilltugg till Blossa 17.
Förra gången tipsade jag om rostade kastanjer och den här gången är det ostfyllda och baconlindade dadlar. Sött och salt kan ju aldrig gå fel.

Jag köper torkade dadlar med kärnor, de urkärnade blir alldeles för torra.
Jag kärnar ur dem och fyller dem sedan med ädelost, ungefär lika stor bit som kärnan är stor. Till sist lindar jag tunt skivat rökt sidfläsk/bacon runt och fäster änden med en tandpetare.
Gör du många kan du steka dem på plåt i ugn, annars rekommenderar jag att steka några i taget i en gjutjärnspanna för att hålla koll på dem. Sidfläsket/baconet ska få färg men osten ska inte rinna ut.

Servera dem ljumna till ljummen glögg, eller annan dryck om man föredrar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar