tisdag 26 april 2016

Lime- och citronmarmelad


Vad går upp mot en nyrostad macka med lagrad grevé och toppad med hemkokt marmelad? Inte mycket!

Det är dessutom mycket enklare att koka marmelad än många föreställer sig. Den här marmeladen har sitt ursprung i att jag av olika skäl blev tvungen att plocka av mina lime och min enda citron på mina träd i växthuset. Nu räckte de inte till en hel sats, men var en bra början. Jag fyllde på med ekologiska citroner från närbutiken i byn. Limefrukten ger lite besk smak, så det gäller att inte ta allt för många.


Till en sats (4 liter) behövs: 1 kg ekologiska citron- och limefrukter / 2 liter vatten / 2,5 kg strösocker

Borsta frukten med en mjuk borste och lite diskmedel. Skölj och torka dem ordentligt. Dela frukten på mitten och skiva frukten tunt, ca 2 mm. Plocka bort alla kärnor.
Lägg den skivade frukten i en 5-liters kastrull och slå på 2 liter kallt vatten. Låt stå kallt 24 timmar.

Koka upp frukt och vatten under omrörning, låt det fortsätta koka på medelhög värme i 45 minuter utan lock. Rör lite då och då, så att frukten inte bränner i botten.
Rör ner sockret och låt det få ett nytt uppkok under omrörning, låt det fortsätta koka på medelhög värme i 45 minuter utan lock. Även nu behövs det röras då och då.

Dra marmeladen från värmen och skumma av eventuellt skum från sockret. Häll marmeladen på varma, väl rengjorda burkar. Sätt på lock och låt dem svalna i rumstemperatur till dagen efter.
Marmeladen är lös så länge den är varm, men stelnar medan den svalnar.
Förvara burkarna mörkt och svalt.
Smaklig spis.

1 kommentar:

  1. Så roligt att göra egen marmelad. vackert är det också att titta på om man inte vill äta menar jag. Fast det skulle jag nog inte kunna låta bli. Kraaam Pia

    SvaraRadera