måndag 14 september 2015

Smulpaj med havregryn och mandelmjöl, utan vetemjöl


Många allergier, överkänsligheter och dieter kräver att vi undviker vetemjöl. Av den anledningen testade jag att göra smulpaj utan vetemjöl, den innehåller istället mandelmjöl och havregryn.

Under har jag lagt ett rejält lager tunt skivade äpplen som är pudrade med kanel och lite strösocker.

Pajdeg: 1,5 dl mandelmjöl / 1 dl havregryn / 1 dl råsocker / 2 tsk krossad kardemumma / 125 gr laktosfritt smör

Blanda alla torra varor i en matberedare, tärna smöret och lägg i det. Kör matberedaren till degen smulat sig och precis börjar gå ihop.

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg de tunt skivade äpplena i botten av en pajform, pudra över ca 1-2 tsk malen kanel och ca 1 msk strösocker. Smula över pajdegen.
Grädda pajen ca 30 minuter i mitten av ugnen, känn efter att äpplena är mjuka. Låt svalna något innan den serveras med vaniljsås, gärna hemkokt med massor av vanilj.
Smaklig spis

2 kommentarer:

  1. Gott, Gott! och så bra med recept utan vetemjöl. Kraaam pia

    SvaraRadera
  2. MMMMM jag DÖR vad gott :) påminner om när jag och mamma plockade höst äpplen på landet och gjorde paj sen Those were the days.

    Idag har jag förhöjande inredningstips på bloggen :)

    Ha en fin ny vecka!

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera