söndag 29 mars 2015

Ramslökspannacotta


Vårigt grön, krämig och med en mild smak av vitlök kompletterat med sältan från räkorna. Mmmmm.....


Förra helgen, när vi var på Österlen, passade vi på att plocka ramslök. Jag tycker att ramslöken är helt underbar och jag har gjort några försök i trädgården. Än har jag inte lyckats men jag ger mig inte ;-)


Med den skånska ramslöken från frysen skred jag till verket.

Till 2 portioner behövs: 1 gelatinblad / 0,5 dl gröna ärtor / 1 knippe ramslök / 0,5 dl torrt vitt vin / 1,5 dl vispgrädde / 0,5 hönsbuljongtärning / svartpeppar och eventuellt lite salt / smör att fräsa i
Till servering: 15-20 räkor / gräslök

Lägg gelatinbladet i kallt vatten i minst 5 minuter.
Smält smöret i en kastrull, fräs ärtor och ramslök utan att de tar färg. Tillsätt vin, buljongtärning och grädde. Låt koka upp och fortsätta koka ca 5 minuter.
Mixa till en slät kräm och sila av ordentligt ner i kastrullen igen. Sätt åter på plattan med låg värme. Smaka av med svartpeppar och salt.
Krama ur vattnet ur gelatinbladet och låt det smälta ner i den ljumna krämen.
Häll upp i skålar eller glas och ställ kallt 2-3 timmar.
Dekorera med skalade räkor och finhackad gräslök. Jag serverade även parmesanchips till (recept finns HÄR).
Smaklig spis ♥

1 kommentar:

  1. Det där låter ju supergott!!
    Ramslök är ju supergott, funderar på att plantera på kolonin

    Kram Kajsa

    SvaraRadera