fredag 19 september 2014

Äppelmust


Det är hög tid att ta hand om fallfrukten i trädgården. Till slut ledsnar man på äppelpaj, äppelmuffins, äppelkaka- äppelchutney, äppel ........
Det var dags att hitta på något ny-gammalt. Äppelmust :-)


När jag växte upp gjorde min mormor och morfar äppelmust, vad de använde för någonting att pressa saften ur äpplena har jag ingen aning om.  
Självklart skulle jag vilja ha en sån där snitsig äppelpress och kross, men i brist på sån utrustning plockade jag fram råsaftcentrifugen.


Plockade in en korg av äpplenas kung, Gravensteiner, skar bort allt fult och tog bort kärnhus. Sen ner med bitarna i råsaftcentrifugen.
Jag silade musten två gånger genom en finmaskig sil. Jag fick ut ca 70 cl must som jag hettade upp till 74 grader, tillsatte 2 msk vaniljsocker och 1 tsk citronsyra. Hällde upp på varm, väl rengjord flaska och lät svalna.
Den här musten kommer inte att vara speciellt hållbar, ca 1 vecka i kylskåp. Vill man ha den längre behöver man tillsätta konserveringsmedel eller konservera flaskorna.
Godare fredagsdricka får man leta efter. Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar