onsdag 6 augusti 2014

Morotssymfoni med rödlök och rödbeta


Jag har inga egna odlingar av rotfrukter eller lök i år, men näst efter härodlat tycker jag att närodlat är helt ok.
När de första, färska lökarna, morötterna, rödbetorna finns tillgängliga har jag väldigt svårt att hålla fingrarna i styr. Det blir gärna en korg full utan problem.

Först ut blir det bara kokta primörer i all sin enkelhet, serverade tillsammans med en god olivolja och flingsalt. Rödbetan serverar jag gärna med smör och lite öländsk vitlökspeppar, salladskrydda eller örtsalt.

Rödbetan har längs koktid, behöver egentligen bara borstas innan den kokas i vatten. Känn med en sticka om den är klar. Skölj hastigt i kallt vatten. Skär av spets och bladfäste, skala snabbt av det yttersta skalet med fingrarna (det är VARMT).

Morötterna borstar jag ordentligt, skär av spets och bladfäste. Koka varje färg för sig med lite flingsalt och några droppar citronsaft. Känn med en sticka om de är klara. Dela på längden när den ska läggas upp.

På löken skalar jag bort eventuellt fult skal, kokar i lättsaltat vatten. Känn med en sticka om de är klara. Skölj hastigt i kallt vatten. Skär av rotfästet och lite av bladfästet, skala bort eventuellt fult/överkokt skal.

Servera grönsakerna varma, ringla över en god olivolja och strö över flingsalt precis före servering. Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar