söndag 27 juli 2014

Coconut and cranberrycookies


Kaffe utan en kaka är som kärlek utan ....... nu är det inte jag som är kakmonstret i familjen, men jag bakar ju mer än gärna som ni vet.
När beställningen kom, blev jag sugen på att försöka få till en söt kaka söt men ändå lite nyttig och utan allt för mycket vetemjöl. Resultatet blev en cocnut and cranberrycookie, eller rätt och slätt kokos- och tranbärskaka.

För det mesta försöker jag att översätt mina vägda gram till deciliter och teskedar, men den här gången får ni hålla till godo med vikten.

Det här behövs till 25 kakor: 210 g havregryn / 120 g mandelmjöl / 40 g kokosflingor / 50 g vetemjöl / 150 g råsocker / 2 tsk bakpulver / 0,5 tsk flingsalt / 150 g torkade tranbär / 0,25 dl maskrossirap / 0,5 dl vatten / 150 g rumsvarmt smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och finfördela det rumstempererade smöret där i. Häll till sist i vatten och maskrossirap och arbeta degen till en grynig massa (den ska kunna klämmas ihop till bollar).
Kläm ihop 25 lika stora bollar, lägg dem på bakplåtspapper. Platta ut den till ca 1 cm tjocka runda kakor.

Sätt in plåten i ugnen, sänk värmen till 175 grader och grädda kakorna i ca 15 minuter. Låt dem kallna på plåten och lägg dem sen i en burk.
Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar